در دانه های هندوانه چه مواد مغذی و ویتامین هایی وجود دارد، ممکن است طبق عادت، زمانی که هندوانه می خورید دانه های آن را نیز بشکنید. برخی از افراد دوست دارند هندوانه را به صورت بی دانه مصرف کنند. اما اگر آن ها مزایا و ارزش تغذیه ای دانه های هندوانه را بدانند هرگز چنین تصمیمی نمی گیرند. دانه های هنداونه کالری بسیار اندکی دارند و سرشار از مواد مغذی هستند. وقتی آن ها را کمی تفت می دهید می توانید به عنوان یک میان وعده سالم مورد استفاده قرار دهید.

مزایای تغذیه ای دانه هندوانه:

اینکه چقدر بتوانید از مزایای این دانه ها استفاده کنید به مقداری که مصرف می کنید بستگی خواهد داشت. این دانه ها کوچک هستند و به همین خاطر برای دریافت مزایای آن می توانید حجم مناسبی را مصرف کنید. با اینحال زمانی که ارزش تغذیه ای آن ها را با سایر تنقلات و میان وعده ها مقایسه می کنید شگفت زده می شوید.

کالری دانه هندوانه

یک اونس از دانه هندوانه در برگیرنده ۱۵۸ کالری است. این مقدار زیاد نیست. در مقابل باید بدانید که در هر اونس تنها ۱۵ چیپس سیب زمینی وجود دارد و این مقدار کالری زیادی وارد بدن می کند. یک مشت بزرگ دانه هنداونه حدود ۴ گرم وزن دارد و در برگیرنده ۵۶ دانه و تنها ۲۲ کالری است.

ویتامین ها و مواد مغذی دانه هندوانه

منیزیم:

یکی از چند ماده معدنی که در دانه هندوانه یافت می شود منیزیم است. در ۴ گرم دانه،۲۱ میلی گرم منیزیم وجود دارد. FDA توصیه می کند بزرگسالان در روز ۴۰۰ میلی گرم منیزیم مصرف کنند. این ماده برای بیشتر عملکردهای متابولیک بدن ضروری است.

همچنین این ماده برای حفظ عملکرد عضلات و اعصاب نیاز خواهد بود. برای داشتن قلب، استخوان و سیستم ایمنی سالم به مقادیر مناسبی از منیزیم نیاز خواهید داشت.

آهن:

یک مشت دانه هندوانه در برگیرنده ۰.۲۹ میلی گرم آهن است. اگرچه این مقدار زیاد نیست اما می تواند مناسب باشد. اداره غذا و دارو توصیه می کند بزرگسالان ۱۸ میلی گرم آهن در روز دریافت کنند. همانطور که می دانید آهن بخش مهمی از هموگلوبین است که اکسیژن را به سایر قسمت های بدن حمل می کند.

فولات:

در یک وعده واحد از دانه هندوانه ۲ میکروگرم فولات وجود دارد. اداره غذا و دارو بزرگسالان را به مصرف ۴۰۰ میکروگرم از فولات در روز توصیه می کند. فولات که با عنوان اسید فولیک یا ویتامین B9 نیز شناخته شده است برای عملکرد صحیح مغز و نیز کنترل سطح homocysteine ضروری است. زنان باردار به فولات بیشتری نیاز دارند. کمبود این ماده می تواند باعث ایجاد نقص در جنین شود.

چربی های خوب:

تخمه هنداونه می تواند منبع خوبی از اسیدهای چرب تک غیر اشباع و چند غیر اشباع باشد. طبق گفته های موسسه قلب در آمریکا، این چربی ها در محافظت از حملات قلبی و سکته مفید و موثر هستند. همچنین این چربی ها می توانند سطح کلسترول بد را در خون پایین بیاورند.

برگرفته از سایت مجله سلامت